Åpner nye markeder med Colorado

canon_grintek_9099
Store ting skjer i Skoppum. Med ny produksjonshall og nyeste Canon-teknologi satser Grintek på utvidelser, både i mennesker og satsningsområder.

Klare for vekst

– Jeg er klar om en liten halvtime, må bare ferdigstille denne varebilen først, sier en travel Per Christian Grinseng mens han legger siste folien på en skinnende rød håndverkerbil til et lokalt elektrofirma.

Det er ikke mye tid til pauser i den nye produksjonshallen på Skoppum, for to identiske håndverkerbiler skal leveres senere samme junidag som vi besøker bedriften, og utenfor står ukas “ordrebok” i form av åtte elektriske varebiler.

– De er hvite nå, men blir snart både helfoliert og punktfoliert i kjente farger, forteller Per Christian, som sammen med nyansatt kollega Ivar Gjølstad har bestemt seg for at det er på tide med vekst. De nye lokalene med både vaskehall og produksjonshall er viktige steg i dette. Like viktig er bedriftens splitter nye Canon Colorado 1650. 

Med ny Colorado 1650 og automatiske skjæremaskiner åpner det seg nye forretningsmuligheter i interiørmarkedet.

Tester Colorado mot nye områder

– Vi ønsker å være en aktør som tenker utenfor boksen, en som kan bygge opp nye forretningsområder samtidig som vi har det ene beinet solid plantet i bilfoliering. Vår nye Colorado 1650 spiller en sentral rolle i denne strategien, for med sin unike UVgel-teknologi og høye kvalitet åpner den for trykking på nye materialer, med mer robust kvalitet enn vi har hatt muligheten til tidligere. Testproduksjon på ulike interiørmaterialer er allerede i gang her, forteller Per Christian og Ivar. Akkurat nå arbeider Vestfold-bedriftens tre uker gamle Canon Colorado 1650 på mesaninen over oss, uten tilsyn, med trykking av klistremerker som blir kuttet automatisk i Summatech skjæremaskiner.  

– Kombinasjonen av Colorado 1650 og skjæremaskinene gir nye muligheter, og vi har mange ideer til nye markedsområder. Det siste vi ønsker, er å bli en fabrikk! Tvert imot, vi skal bli en nisjeleverandør til spennende og lønnsomme markeder, samtidig som vi skal trille ut en ferdig helfoliert bil hver eneste arbeidsdag. Derfor var det enkelt for meg å takke ja til å bli med på dette spennende prosjektet, opplyser Ivar Gjølstad, også han med lang fartstid i bransjen. 

Med ny produksjonshall vegg i vegg med Ferno ligger alt til rette for vekst.

Ses om et år!

Bilfoliering er vanligvis utført med lateksprinter og laminering av folien, og ved at man helfolierer med grunnfargen først og legger på dekorfolie etterpå. Slik har det vært hos Grintek også, men med Colorado på plass har de begynt å tenke nytt, i form av at folien kan produseres i én prosess, og at lamineringen i en del tilfeller kan utelates. Duoen som i dag utgjør Grintek er ikke i tvil om at satsningen på Colorados unike teknologi er riktig satsning.

– Vi har hatt samtaler med Jarle i Canon om dette lenge, og vi kjenner Canons teknologi og service fra tidligere, derfor var leverandørvalget ganske enkelt. Får vi på plass et par arbeidsvillige medarbeidere til, går vi spennende og lønnsomme tider i møte. Kom igjen om et år, så skal vi oppsummere det neste kapitlet herfra, lyder oppfordringen fra to grafiske optimister i Skoppum. 

Den oppfordringen er det ingen tvil om at vi skal ta. 

Per Cristian Grinseng ønsker seg flere medarbeidere på laget. Det kan selvsagt være folk med lang fartstid, men vi snakker gjerne med arbeidsvillig ungdom som har lyst til å bli dyktig på bilfoliering, sier Per Christian, her i bilvaskehallen.
Colorado gir muligheter for å printe bakgrunnsfarge og punktdekor i samme operasjon.
Grintek satser på nye markeder, med bilfoliering som plattform for videre suksess. Her legges logo på en håndverkerbil for et lokalt elektrofirma.
Snart i ny drakt: Åtte elektriske varebiler som snart skifter kledning fra hvit til en som alle kjenner. Ingen tvil om at det er travle dager hos Grintek i Skoppum.
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on print
Print

Forfatter bio

Canon marked

Canon marked

Tekst og foto fra Canons markedsavdeling eller fra en av våre dyktige frilansere med god bransjekunnskap og teknologiforståelse.