Designtjenester skaper print i Porsgrunn

canon_wera_9729
I det nye produksjonssenteret til Wera jobber grafiske designere og webdesignere side om side. Det genererer jobber til bedriftens tre nye imagePRESS-maskiner.

Klimatilpasset og topp moderne

– Vi er kjempefornøyd med hvordan det er blitt her, stråler Dag Brekke-Rasmussen når vi møter ham i det lekre og topp moderne nybygget rett utenfor Porsgrunn. Der er det både lekent og strøkent, med støydemping og arbeidslys på toppnivå, med alt fra stillerom til soner hvor kreativiteten kan utfoldes fritt, og med solcellepaneler på taket og klimakompensert papir på gulvplanet. Og jammen hører vi velkjente produksjonslyder fra tre nye imagePRESS-maskiner, inkludert to av den aller kraftigste typen.

God service og samarbeid gjennom mange år spilte en viktig rolle for at Dag Brekke-Rasmussen og Wera valgte nye produksjonsløsninger fra Canon og Jon Larsen.

Grafisk historie gjennom tre århundrer

Dag Brekke-Rasmussen er partner og grafisk leder, han understreker at designtjenestene står sentralt i konseptet. – Dyktige designere som sørger for at formgivningen passer til maskinparken, både i kreative valg og ved at papirformatet utnyttes maksimalt. Det gjenspeiler seg blant annet i at vi nå leverer omslag med klaffer i større grad enn før, det samme gjelder foliering med gull eller sølv, der vi har anskaffet en god og effektiv løsning. Stadig flere kunder velger mindre og hyppige opplag, det gjelder også bokprodukter, som vi produserer mye av. Nå er det god vind i seilene her, det henger også sammen med at vi har prosjektledere som arbeider nært med kunden helt fra idéstadiet. Dermed får vi også en rolle høyere opp i kundens verdikjede, forteller Dag, som er tippoldebarn av Oluf Rasmussen som startet trykkeri i Skien i 1902. I 2005 ble bedriften slått sammen med en annen grafisk bedrift med lange tradisjoner i Grenlandsområdet, Wergeland Grafisk, og dermed går historien helt tilbake til slutten av 1800-tallet. Det synes ikke umiddelbart i de topp moderne lokalene med automatisk solskjerming og luftfuktighet, men Dag understreker at de er både bevisste og stolte av historien. 

– Bedriften har gjennomlevd to verdenskriger, det kan være nyttig erfaring når det plutselig kommer en uforutsett pandemi og snur opp ned på samfunnet, sier Dag mens vi er på omvisning sammen med Canons kundeansvarlig Jon Larsen. De to toppmodellene og en mindre imagePRESS-maskin går for fullt, det samme gjør den nye limfresemaskinen fra Bourgh, også den levert av Canon. 

– Vi leverer limfres til mange oppdrag, det viser igjen viktigheten av å ha prosjektledere og designere som kan gi gode råd til kunden underveis. Limfresmaskinen passer perfekt til de opplagene vi kjører i digitaltrykk, og gjør oss i stand til å levere med høyeste kvalitet, i noen tilfeller med omslaget produsert i digitaltrykk og innmaten i offset, forteller Dag.

Egne offsetmaskiner ble ikke med på flyttelasset, det gjorde derimot en eldre sylinderpresse og en Heidelberg Vinge. De står ikke bare til pynt, og for 40 år siden ville det antagelig gitt høye odds at disse maskinene skulle overleve offsetmaskinene.

Webutviklere og grafiske designere arbeider side ved side i det nye produksjonssenteret i Porsgrunn.

Teknologi, mennesker og service

På en time har rundturen gått gjennom kreative soner, moderne kontorplasser, en imponerende produksjonshall og til og med via loftet med kjøleaggregater og taket som altså er fylt med solcellepaneler. Hverken tippoldefar på den ene eller andre siden ville nok forutsett at bedriften en dag skulle bli strømleverandør, men som kjent; tidene skifter, og suksessen tilfaller den som er dyktigst til å tilpasse seg.  

Weras grafiske leder understreker at godt Canon-samarbeid og god service gjennom mange år spilte en rolle for at de valgte et videre samarbeid på produksjonssiden.

– Driftssikkerhet og produksjonskapasitet var andre viktige faktorer, og på toppen av det setter vi pris på at Canons rådgivere tenker kreativt og er opptatt av utviklingen vår, sier en femte generasjons grafisk leder i Porsgrunn, som ser at det i kjølvannet av pandemien kommer vekstmuligheter. 

– Sannsynligvis vil vi se et oppsving innenfor reiseliv nå, der har vi tradisjonelt hatt et godt fotfeste hos lokale aktører. Potensialet er stort, både lokalt og i resten av Østlandsområdet, og vi har også noen tanker om utvidelser på storformatsiden etter hvert. Hos Wera er vi et sammensveiset lag med dyktige medarbeidere, og vi er glade for å ha leverandører som Canon med på ferden videre, avslutter Dag Brekke-Rasmussen i Porsgrunn.
Bjørn Viggo Halvorsen er opprinnelig offsettrykker, men har funnet seg til rette med at plater og fuktevann er erstattet av toner, inline ferdiggjøring og arbeidsflytverktøy. - Kvaliteten er minst like god som offset, men det er et annet uttrykk, spesielt på matt papir. Arbeidsmessig for meg som trykker er det stor forskjell, for med digitaltrykk er det verken innkjøring, manuell fargejustering eller makulatur. Likevel trives jeg utmerket uten trykksverte på hendene, og jeg ser jo at dette er effektiv produksjon med høy automatiseringsgrad, sier han.
Hos Wera er de bevisst historien og tradisjonene, som strekker seg helt tilbake til 1800-tallet.
Egen strømproduksjon på taket.
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on print
Print

Forfatter bio

Canon marked

Canon marked

Tekst og foto fra Canons markedsavdeling eller fra en av våre dyktige frilansere med god bransjekunnskap og teknologiforståelse.