Fullt trykk for dekor og messevegger

canon_markbric_3800
Etter to år med nedstenginger, er det nå fullt trykk på konferanser og messer igjen. Det merker de godt hos Mark Bric, der de i sommer har investert i en kraftig produksjonsprinter for å sikre kapasitet.

Sparer mye på å slippe laminering

– Da vi så Canon Colorado på FESPA, likte vi spesielt godt at den gir ripefaste overflater, slik at vi slipper laminering. Tidligere varmlaminerte vi overflatene etter printing, med alt det innebar av operasjoner, tidsbruk og ikke minst strømforbruk, og vi sparer mye på å slippe dette. I tillegg ser vi at Colorado er en driftssikker produksjonsprinter med en unik teknologi som gir høy grafisk kvalitet på et stort spekter av materialer. Størsteparten av produksjonen vår er tekstilmedier til lyskasser og ulike messevegger, men denne printeren er også suveren for printing på folie og glatte medier, forteller daglig leder Tom Ognedal.

Tom Ognedal og Gudmundur Sigurdsson har lang fartstid med dekor og messemateriell. Nå gleder de seg over topp kvalitet og ripefasthet fra Colorado.

Trenden er "gjenbruk"

Vi besøker Tom og resten av produksjonsteamet hos Mark Bric på Rud i Bærum sammen med Canons rådgiver Jarle Mikkelsen. Det er kun tre måneder siden FESPA og to måneder siden de fikk Canon Colorado 1630 i hus, og allerede har den printet 600 kvadratmeter. Tom er ikke i tvil om at volumene vil øke utover høsten, for de opplever et kraftig trykk i messe- og seminarmarkedet nå.

– Nå er det stor etterspørsel, og vi er faktisk nødt til å si nei til enkelte oppdrag. En trend er at man ønsker løsninger med stor gjenbruksgrad, ved at kunden anskaffer og lagrer rammeverket med lys og tekniske løsninger, og skifter ut de trykte flatene til hver konferanse eller messe. Vi printer for eksempel mye for Sleipner i Fredrikstad, som deltar på maritime messer over hele verden med Mark Brics egne messevegger Isoframe. Da er det god økonomi i å eie veggene selv og få produsert nye tekstilprint til hver anledning, forteller Tom Ognedal i Mark Bric, der han har vært med siden etableringen i 1999. 

Tekniske revolusjoner

Når Tom gir oss en innføring i ulike typer displaysystemer og messevegger, forstår vi at LED-lys, lettmetall, magnetfelt og sammenleggbare løsninger har revolusjonert bransjen de siste tiårene. Og vi forstår at den som skal lykkes, må ha kunnskap om hvilke materialer som fungerer og hvilke tekniske løsninger som er egnet til ulike behov.

– Blant annet printer vi mye på Canons tekstilmaterialer Samba, det er perfekt for lyskasser, takheng og ulike Isoframe-løsninger, forteller Tom.  

Enkelt å skifte media. Ute Schroeter sørger for kvalitetsprint på rett materiale, enten det er til messevegger, lyskasser, takheng eller noe annet. Hos Mark Bric på Rud i Bærum printes det på tekstiler, folie og tykkere materialer med Colorado 1630, som på et par sommermåneder har printet 600 kvadratmeter.

Kompetanse viktigste fortrinn

Når det finnes «et hav av» løsninger, materialer og kvalitetsnivåer å velge i, betyr det vel at kompetanse i produksjonsleddet er en viktig suksessfaktor?

– Absolutt, og kanskje er det vårt største fortrinn. Her hos Mark Bric arbeider det ingen som har mindre enn 15 års erfaring i faget, og kundene våre stoler på at vi alltid leverer som avtalt. Sjelden har vi opplevd slik etterspørsel som det er nå i høst, så vi er utrolig glade for at vi valgte å satse på Colorado 1630. Det virker som en skikkelig produktiv og robust løsning, og så langt har både teknologien og organisasjonen levert slik vi forventet, oppsummerer Tom mens både printere og kolleger jobber for fullt.  

Hos Mark Bric snur de seg raskt. En ny Canon Colorado 1630 kom i hus kun noen uker etter at de ble introdusert for maskinen på FESPA.
Colorado 1630 passet akkurat inn i dette produksjonsrommet. Ute Schroeter, Jarle Mikkelsen (Canon) og Tom Ognedal rekker en kort fagprat mens printeren arbeider.
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on print
Print

Forfatter bio

Canon marked

Canon marked

Tekst og foto fra Canons markedsavdeling eller fra en av våre dyktige frilansere med god bransjekunnskap og teknologiforståelse.