Opp mot 3000 ordrer om dagen
Det er kun en måned siden HG Media fikk rullet inn sin nye Canon Colorado 1650.
– Den har tatt oss med storm, og vi er rett og slett imponert, ikke minst over fotokvaliteten på lerret som skal monteres på blindrammer. I går kjørte vi 350 kvadratmeter på den, og det øker hele tiden. Og når blekkostnadene i tillegg er rundt halvparten av kostnadene ved våre andre plottere, er det ikke rart at Colorado på noen uker er blitt den nye favorittmaskinen her i huset, sier Lars Christoffersen hos HG Media.
Både han og Jørn Våraker smiler bredt når vi er på besøk hos bedriften på Rud. Mye av ordremengden er Gelato-ordrer til privatmarkedet, og Postens største varebil kommer to ganger daglig nå i førjulstida.
– Det er bare å brette opp ermene og stå på for fullt, men uten høyest mulig automatiseringsgrad ville det ikke vært mulig å håndtere opp mot 3000 ordrer daglig, forsikrer Jørn.
Det er det lett å tro på, for vi kjenner ikke mange andre i bransjen som fyller to postbiler med ordrer hver dag.

Store volumer, mye automatisering
Til tross for at det er årets travleste tid, har Jørn og Lars satt av tid til en rundtur med oss i sin innholdsrike produksjon. Med dårlig skjult stolthet viser de frem en spesialmaskin som trykker takkekort og mye annet med gull- og sølvpreg, og det de hevder er Nordens eneste automatiserte blindrammemaskin, en såkalt «Canvas Stretching machine». Pall på pall med nye blindrammer ligger klare, for det er Gelato-ordrer som dominerer nå i årets travleste gavetid. Lerretsfotoene kommer rett fra Colorado, men er selvsagt tørre rett fra printeren og umiddelbart klare for strekking og montering.
– Det blir veldig effektiv produksjon på denne måten, når den nye Colorado-maskinen utnytter hele formatet til høykvalitets print på lerret, utskjæringen går automatisk og alt kan gå rett i rammemaskinen. Gelato lover levering innenfor 72 timer, og med Colorado 1650 kan vi levere høyeste fotokvalitet innenfor tidsfristene. Det er helt nødvendig, for ingen kundegrupper er så kravstore som privatkundene, hevder Jørn Våraker.
Og han vet hva han snakker om, etter mange års erfaring med produksjon for Gelato.
– Gelato-produksjon var noe av det vi ønsket mer av da Jørn kom inn i teamet vårt her på Rud i Bærum. Det er et bransjeområde med små marginer, men det blir likevel lønnsomt når vi har høy automatiseringsgrad og store volumer. Vår nye Colorado 1650 passer perfekt inn i denne filosofien, fastslår Lars Christoffersen.

Kombinerer matt og glanset trykk
– I tillegg til driftssikkerhet og høy fotokvalitet, likte vi veldig godt at Colorado 1650 både kan produsere matt og glanset, og faktisk kombinere dette i samme trykk. Det blir som spottlakk, og absolutt noe vi vil markedsføre overfor kundene våre, sier Lars og Jørn.
For HG Media produserer ikke bare foto på lerret med sin nyeste investering, de trykker også mye på ubestrøket papir og på PVC-materialer til rollups.
– Vi produserer jo mye annet enn Gelato-ordrer, og ser at dette er en investering som gjør det mulig å skille seg ut i mengden. Og så er det en herlig følelse å kunne levere superkvalitet hele veien, sier de to erfarne bransjegutta hos HG Media i det dagens første postbil er fylt opp og fyker videre.

