Klar markedsleder på print i fjor

canon_printweek_8052
Mer enn annenhver tonerbaserte digitaltrykkmaskin og 6 av 10 flatbed-printere solgt i det norske markedet, kom fra Canon i fjor. – Kundene kjøper ikke først og fremst teknologi, de kjøper lønnsomhet, understreker Magnus Blegen hos Canon.

Mer enn teknologi

Ferske tall fra IDC viser at Canon sto for 53 prosent av maskinsalget i segmentet tonerbaserte digitaltrykkmaskiner i 2018. Canon installerte 71 maskiner i sin imagePRESS-familie i fjor, det resulterte i en suveren markedsposisjon. Canon tok også nær en fjerdedel av rull-til-rull-markedet, godt hjulpet av den banebrytende Colorado 1640. Arizona-familien leverte også sterke markedsandeler med totalt 60 prosent i sitt segment for flatbedskrivere.

Magnus Blegen er direktør for grafiske løsninger hos Canon, han tror det er mer enn teknologiske forskjeller som gir de store utslagene.

– Tallene bekrefter selvsagt at vi leverer teknologi som holder mål. ImagePRESS-serien benytter velprøvd teknologi som hele tiden videreutvikles, med kvalitet og driftssikkerhet på høyeste nivå, og det finnes arbeidsflyt og ferdiggjøringsløsninger for alle formål. Med ny UV Gel teknologi, høy driftssikkerhet, unik utskriftskvalitet og lave driftskostnader, står dertil våre løsninger for en betydelig del av volumet og verdiskapningen på storformat hos våre kunder. Det er en betydelig vekst i markedet for storformat utskrifter – og Canon sin satsning på å utvikle både markedet og applikasjoner fortsetter å gi resultater.

Likevel tror vi det er vel så viktig at Canon har en landsdekkende organisasjon med salg og service. Kundene ønsker lokal service fra dedikerte servicemedarbeidere, og vi er opptatt av å hjelpe kunden med å finne nye forretningsområder. Med bransjens bredeste produktspekter kan vi alltid tilby riktig løsning, fremfor å tilby noe som ikke er optimalt for kunden, forklarer Magnus Blegen.

Hjelper kundene med å skape vekst

Canons imagePRESS-serie leveres i fem basismodeller, med imagePRESS C10000VP som den kraftigste. Modellene står sammen med Océ Arizona og Colorado i full produksjon i Canons demosenter Image Factory på Holmlia, der Canon nylig arrangerte Print Week. Magnus Blegen er sikker på at arrangementer som Arena 18 og Print Week har vært medvirkende til det gode salget.

– Kundene ønsker å oppleve løsningene i drift og samtidig få inspirasjon til nye og lønnsomme forretningsområder. Vi er selvsagt stolte over resultatene fra i fjor, men skal ikke hvile på laurbærene. Nå har vi nettopp satt standarden med Print Week, og tilbakemeldingene fra markedet er entydig. Offset tones ned mens digitaltrykk bygges opp. Resultatet blir at man kan hente hjem flere oppdrag og skape vekst på nye områder. Der ønsker vi å være kundens partner, sier en optimistisk Magnus Blegen hos Canon.

imagePRESS C10000VP er den kraftigste av Canons fem imagePRESS-løsninger. Hos Canons Image Factory går den for fullt.
Kundene verdsetter at Canon har en landsdekkende organisasjon med salg og service, sier Magnus Blegen, direktør for grafiske løsninger hos Canon Norge.
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on print
Print

Forfatter bio

Canon marked

Canon marked

Tekst og foto fra Canons markedsavdeling eller fra en av våre dyktige frilansere med god bransjekunnskap og teknologiforståelse.