Kreative og teknologer fant hverandre hos Canon

canon_seminarkreative_9852
Stort engasjement og høyt faglig nivå bekrefter at Canon traff blink da de samlet kreative og teknologer til felles møteplass i juni.

Kun fantasien som begrenser

Mye har skjedd innenfor storformatteknologi og på materialsiden de seneste årene, og individuell print på akustikkplater, veggtapet, keramiske fliser og andre materialer brer om seg. Nye printerløsninger trykker like gjerne taktilt (lag på lag i høyden) som flatt, på materialer vi inntil nylig ikke drømte om å plassere under printerhodet. Likevel er det sånn at utviklingen ikke skyter fart før de kreative utøverne bevisstgjøres på mulighetene, og nettopp dette var utgangspunktet for at Canon hadde invitert kreative utøvere og teknologer/produksjonsbedrifter til felles workshop.

– Det er avgjørende at menneskene med mest fantasi og kreative evner får se og oppleve hva som er mulig, og knytte samarbeidsbånd til teknologene, påpekte Canons forretningsutvikler Anton Strand da han åpnet workshopen ”Når de kreative møter teknologien”.

Gjenskapte herregårdstapeter

Canon har lenge hatt en lederposisjon med teknologi for print på interiørmaterialer. Kanskje ikke først og fremst på grunn av teknologifortrinn, men i like stor grad fordi de har satt søkelys på dette forretningsområdet og deltatt i spennende prosjekter. Dusty-prosjektet er ett av dem, og Jorunn Tharaldsen viste under arrangementet hvordan de ved hjelp av digital avfotografering, nitid retusjering og storformatprint hos Roomstories hadde gjenskapt og reprodusert tapeter fra gamle herregårder. I dag er Jorunn Tharaldsen tilknyttet Modena flis, der hun har samarbeidet med en av de andre som delte kreative erfaringer under arrangementet; kunstneren Aina Sollie Steen.

Kreative damer i sofa. Spennende og inspirasjonsrik seanse da Jorunn Tharaldsen og Aina Sollie Steen satte seg sammen i sofaen og fortalte om hvordan de arbeider.

Kunst på flis

Flere av Aina Sollie Steens kunstverk er reprodusert på flis og tapet, og kunstneren la ikke skjul på at hun i utgangspunktet var skeptisk. – Jeg arbeider helt analogt, og fryktet at det ville bli for stor avstand mellom originalen min og det endelige resultatet. I møte med Roomstories ble imidlertid skepsisen omgjort til begeistring, uttalte en synlig begeistret Aina Sollie Steen, som opplever at det fremdeles er hennes eget kunstverk når det er forstørret mange ganger og reprodusert på et nytt materiale.

– Det gjelder ikke bare farger og visuell gjengivelse, men også i taktilitet og stofflighet. Jeg vil si det så sterkt som at ”jeg elsker kunst på flis”, uttalte kunstneren, som blant annet viste hvordan hun har benyttet nettopp dette i en TV-dokumentar om oppussing. Mens vi fra tradisjonell grafisk produksjon ofte ikke er så bevisst på hvilket papir som velges, er materialvalget i denne sammenhengen helt avgjørende. Begrepet ”materialteft” ble lansert til gjenkjennende nikk fra de rundt 30 deltagerne, likeledes ”to-og-en-halv-D”, som beskriver taktile printteknikker som gir en mellomting mellom 2D og 3D.

I Image Factory ble det produsert herregårdstapet fortløpende under arrangementet. Marius Pedersen (nærmest) leder Fargelaboratoriet ved NTNU på Gjøvik, han delte av laboratoriets erfaringer under workshopen.

Ledende norsk forskningsmiljø

Flere aktører med lang grafisk erfaring og velutstyrt storformatavdeling deltok på teknologisiden under arrangementet. Roomstories er en av pionerene blant produksjonsbedrifter, og de viste mange av arbeidene sine i Canons Image Factory. Mange er for øvrig ikke klar over at vi har et ledende forskningsmiljø innenfor fargebildeteknologi her i landet, ledet av professor Marius Pedersen. Han har en doktorgrad på området og leder Norsk laboratorium for farge og visuell prosessering (Fargelaboratoriet) ved NTNU på Gjøvik. I innlegget sitt utfordret han de kreative til å ta i bruk erfaringene fra andre og tilstøtende områder, eksempelvis metoder for mønstergjenkjenning og sikkerhetstrykk. Han viste også hvordan de arbeider med å utvikle algoritmer for å automatisere gjenskaping av gamle mønstre.

– Jeg hadde aldri sett for meg at vi skulle gjøre prosjekter med tapet, men det er utrolig spennende, og kanskje kan resultatene våre også benyttes i andre sammenhenger, når de kreative ser hva som er mulig, uttalte Marius Pedersen.

Anton Strand (i lyseblå jakke) var initiativtager til ”Når de kreative møter teknologien”. Han lover allerede at det kommer en oppfølger.

Oppfølger kommer

Deler av workshopen foregikk i Canons Image Factory, der man kunne studere trykte fliser, tapeter og akustikkpaneler på nært hold og i tillegg oppleve produksjonsløsningene i full drift. Canon-ansvarlig for arrangementet, Anton Strand, kan allerede love at workshopen får en oppfølger.

– Ingen tvil om det, for både kreative og teknologer melder at dette var lærerikt, og at de har knyttet spennende relasjoner på tvers av fagområder. Hvis vi kan være en katalysator til at det skapes nye relasjoner og forretningsområder på denne måten, så er det en rolle vi tar med glede, avsluttet han.

Ida Lund Bjørnsen og Anne-Marie Nicolaysen fra byHands presenterte ulike former for illustrasjonsarbeider. Her kjenner de på taktil print av Munch-bilder, noe som imponerte.
Roomstories er blant de ledende produksjonsselskapene, med tekniske løsninger for print på akustikkpaneler, fliser og tapeter. Senior prosjektleder Anette Bjørnstad viste konkrete resultater og orienterte om mulighetene for lydhøre kreatører.
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on print
Print

Forfatter bio

Canon marked

Canon marked

Tekst og foto fra Canons markedsavdeling eller fra en av våre dyktige frilansere med god bransjekunnskap og teknologiforståelse.