Nye fangster i Mustad næringspark

canon_mustad_2136
Det blomstrer i Mustad næringspark, der ærverdige Bright House er løftet til nye høyder med interiørdesign og produksjon som fyller både det funksjonelle og det estetiske.

Fra fiskekroker til nyskapende interiør

Bright House i den tradisjonsrike næringsparken på Gjøvik ble bygget i 1925, med navn som stammer fra Brightning-prosessen; avgjørende for herdingen av Mustads anerkjente fiskekroker. Ståltråd ble til verdensledende fiskekroker her gjennom mange generasjoner, og selv kongen måtte signere taushetserklæring da han fikk innsyn i Mustads hemmelige fiskekrokmaskin fra 1877. Nå er det imidlertid nye ”kroker” som gjelder, men de er ikke mindre skarpe enn de opprinnelige. Fangst gir de også, hvis de benyttes på riktig måte. Det fikk designere, arkitekter og andre kreative oppleve under Designers Aften i Bright House i oktober, arrangert av Tuyo Design Studio, Kontur Arkitekter og Canon.

Målet har vært å skape et sted hvor gode ideer blir til arbeidsplasser, sa Terje Solheim i Mustad næringspark.

Eget grafisk produksjonssenter

Gjennomgående i det 2650 kvadratmeter store Bright House er hvordan design og funksjon går hånd i hånd. Tuyo Design Studio, med Margarita Garcia og Pål Jacobsen, viste hvordan de har benyttet print på tekstiler, akustikkpaneler og andre interiørmaterialer for å gi de mange leietagerne gode arbeidsforhold på alle måter. Canon har vært involvert i prosjektet helt fra starten, og i husets grafiske produksjonsavdeling finner vi ledende storformatløsninger i form av den rullbaserte Canon Océ Colorwave 3700, flatbedløsningen Arizona 2280 GT og Zundt skjærebord.

– Disse produksjonsløsningene åpnet en helt ny verden for oss som designere, og fremover tenker vi mer interiør og mindre design, sa Margarita og Pål.

Både flatbed og rull. Canons Henning Hagelund viser løsningene ved det grafiske produksjonssenteret i Bright House på Gjøvik.

Innovasjonssenter for gode ideer

Nye Bright House ble åpnet i sommer, og Terje Solheim, leder av Mustad næringspark, uttrykte begeistringen for hvordan bygget fungerer i praksis.

– Målsettingen vår var å skape et innovasjons- og gründersted hvor gode ideer blir til nye arbeidsplasser, og det ser vi at vi har lyktes med. Så godt som alle arealer er utleid, så det er ingen tvil om at det har vært et udekket behov i regionen for både miljøet her og tjenestene som tilbys, uttalte han. En av dem som utvilsomt utnytter mulighetene, er Kontur Arkitekter. Arkitekt Erik Brett Jacobsen fra Kontur viste ulike prosjekter hvor de grafiske mulighetene i Bright House har kommet til nytte, blant annet ved Vetland skole for døvblindfødte. Der har de utnyttet ulike overflatestrukturer, taktilitet, akustikk, farger, lyd og lys for å gi denne spesielle elevgruppen best mulig forutsetninger for god læring.

– Sansetrappen er selve juvelen, en trapp som samtidig er en sentral læringsarena i skolen, fortalte Erik Brett Jacobsen.

Marked i vekst

Anton Strand hos Canon ser at de grafiske mulighetene innenfor interiør er i vekst, men likevel fremdeles i en tidlig fase.

– Eksemplene her fra Bright House viser et tverrsnitt av muligheter, og fra Canons side var vi aldri i tvil om at vi ville støtte prosjektet. Nye materialer og grafiske muligheter kommer hele tiden, så suksess handler aller mest om å se de nye kreative mulighetene. Hos Canon har vi god kontakt med både de kreative utøverne og produksjonsbedriftene, så ta gjerne kontakt for å diskutere hvordan du kan lykkes innenfor dette området, oppfordrer Anton Strand, som under arrangementet delte erfaringer fra blant annet Dusty-prosjektet med gjenskaping av gamle herregårdstapeter.

Margarita Garcia og Pål Jacobsen driver Tuyo Design Studio, og har stått for nyskapende interiør i bygget.
Riktig bruk av materialer gir god akustikk og god atmosfære.
Canons Anton Strand trakk linjene fra Dusty-prosjektet til Bright House.
Gotmar Rustad kåserte om akevitt, selvsagt med smaksprøver.
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on print
Print

Forfatter bio

Canon marked

Canon marked

Tekst og foto fra Canons markedsavdeling eller fra en av våre dyktige frilansere med god bransjekunnskap og teknologiforståelse.