Høy servicegrad med print
– Interntrykkeriet, eller Printshopen som vi gjerne kaller det her i KLP, gir høy servicegrad for brukerne våre. Tjenestene benyttes av hele KLP-konsernet og er en viktig del av tilbudet her fra dokumentsenteret, hvor vi er ansvarlig for all inn- og utgående dokumentflyt. Årlig printer vi tilsvarende 2 millioner A4-sider her, og det er fremdeles en betydelig andel transaksjonsprint, forteller Trine Bjerkeli Hansen, avdelingsleder ved dokumentsenteret i KLP-bygget i Bjørvika.
Skjemmer bort brukerne
Inne på printshopen har de beholdt den ene av to eldre imagePRESS-maskiner, mens den andre er skiftet ut med nyeste teknologi, i form av en fullt utstyrt Canon imagePRESS C910. Med Prisma arbeidsflyt kan operatørene enkelt styre jobbene til den mest hensiktsmessige trykkmaskinen i hvert tilfelle. Trine forteller at prosessen rundt dokumentsenterets trykkeritjenester pågikk i halvannet år før de landet på det hun tror blir en veldig bra løsning.
– Den eldre maskinen kan vi skifte ut på relativt kort varsel hvis vi ser behov for det, og med en ny Canon-avtale som inkluderer en ny og fullt utstyrt arkmaskin, oppnår vi både høyere kapasitet og bedre etterbehandlingsmuligheter enn tidligere. Oppdragsmengden vår har stort spekter, fra salgsinformasjon for KLP Eiendom til kampanjemateriell for alle deler av KLP. Banktjenester er et vekstområde for oss, og trykt kampanjemateriell er en viktig del av markedsføring og informasjon. Brukerne våre er nok i overkant bortskjemt med servicenivået vårt, noe som bekreftes av de interne markedsundersøkelsene våre, sier Trine med et stort smil.

Stor nytte av Canons nettverksgruppe
Canon har som kjent en egen nettverksgruppe for interne trykkerier, et tilbud KLPs medarbeidere ved dokumentsenteret ofte benytter seg av.
– Det er alltid noen andre i nettverksgruppa man kan rådføre seg med, og det er alltid inspirasjon og kunnskap å hente fra arrangementene. Dialogen med Canon og spesielt med Berte har vært god gjennom hele prosessen, og jeg tror ikke jeg overdriver om jeg sier at vi nå har 20 prosent bedre kapasitet og 20 prosent lavere kostnader enn tidligere. Det gir oss stor tro på at det er riktig å ha intern printshop i en fremtid hvor stadig flere kundeprosesser foregår digitalt, oppsummerer en fornøyd avdelingsleder ved dokumentsenteret.


