Et helt spesielt uttrykk
Lag for lag legger Arizona-printeren på farger, og kunstverket Substance City vokser bokstavelig talt frem på metallplaten. Petter Grøndahl fra Guttestreker har funnet tonen med Canons Henning Hagelund, og de har gjort mange testprint av bildeutsnitt før den endelige produksjonen er iverksatt.
– Forberedelsene må være gode, for det tar rundt seks timer å printe alle de 40 lagene i bildet, og det går med flere liter blekk, forteller Henning.
Så blir det også unike taktile kunstverk, med en helt spesiell «touch and feel», og der dukker faktisk både Billie Holiday, Kurt Cobain og Al Capone frem i folkemengden på det tegnede kunstverket. Petter forteller at det på ingen måte er tilfeldig, og at kunstnerne hos Guttestreker har et tydelig samfunnsengasjement i arbeidene sine.
– Substance City har en klar adresse til den omfattende bruken av Oxycontin og hvordan den farmasøytiske industrien har påvirket legene til å skrive ut det vanedannende middelet. Med tusenvis av dødsfall blant brukerne som resultat, forteller Petter.

Kunstnerduo med samfunnsengasjement
Kunstnerduoen Petter Grøndahl og Christoffer Christensen etablerte Guttestreker i 2015, og har i årene etterpå tegnet en rekke bilder i stilarten som er blitt deres varemerke. Nå legges planer for en utstilling i New York, men aller først står utstilling i Grieghallen for tur. Der vil de vise frem de taktile variantene for første gang.
– Det blir utrolig spennende, vi har aldri sett tilsvarende fra andre, sier de.
Kunstverkene fra Petter og Christoffer tilbys også som tradisjonelt Fine Art print og som print i fire dybder på transparent akryl, også det printet med Canon Arizona. Petter legger ikke skjul på at det er taktilt print de liker best. – Det gir utrolige fin effekt for de detaljrike tegningene, men samtidig er det mye arbeid med å dele originalen inn i ulike lag, forteller mannen som hoppet av finanskarrieren for å drive med røff og samfunnsengasjert tegnekunst på heltid.





